Vinkit talvijuoksuun

Vuodenvaihteessa moni suunnittelee tulevan vuoden juoksutavoitteita. Ilmoittautuminen juoksutapahtumiin käy kuumana ja omaa juoksukisakalenteria suunnitellaan kovasti. Tavoitteiden asettaminen on erittäin hyvä asia, sillä ne motivoivat liikkeelle myös kylmimpään vuodenaikaan! Talvea on jäljellä vielä ainakin muutama kuukausi, joten nyt kannattaa ottaa kaikki irti talvijuoksusta ja aloittaa valmistautuminen kohti kevään juoksutavoitteita hyvissä ajoin. Talvikuukaudet ovat tärkeää aikaa peruskunnon kasvattamisessa ja talvijuoksu voi olla varsin miellyttävää, kunhan varusteet ovat kunnossa! Tässä tulee vinkkimme talvisille juoksulenkeille. 
 

Motivaatio kohdalleen: Jos et ole riittävän motivoitunut, on ovesta ulos pääseminen talvella erityisen haastavaa. Pidä siis mielessä oma tavoitteesi, joka saa sinut liikkeelle talvellakin. Muista myös, että usein talvijuoksussa haastavin askel on se, jonka otat ensimmäisenä kotioven kynnyksen yli. Sen jälkeen jo helpottaa tai ainakin siinä vaiheessa, kun kroppa alkaa juoksusta lämpenemään!
 

Oleellisinta talvijuoksussa on sopivat varusteet. Juokseminen talvella voi olla varsin miellyttävää, kunhan pukeutuminen on säähän ja lämpötilaan sopiva. Pukeutuminen voi aiheuttaa aluksi päänvaivaa, mutta ajan kanssa löytyy varmasti juuri sinulle sopiva määrä vaatetusta eri lämpötiloihin. Avainsana talvijuoksuun pukeutumisessa on kerrokset. Kannattaa pukeutua ulos lenkille sillä ajatuksella, että ulkona olisi 10 astetta lämpimämpää kuin oikeasti on. Lenkin aluksi kroppa saa tuntua hieman viileältä, sillä se lämpenee kyllä juostessa. Jos lähtee liikkeelle toppavarusteissa, tulee kuuma ja juoksu tuntuu sen vuoksi epämiellyttävältä. 
 

Talvijuoksutrikoot: Talvijuoksuun tarkoitetut trikoot ovat paksummat ja suojaavat myös tuulelta. Jos et omista varsinaisia talvijuoksutrikoita, myös kahdet tai kolmet ohuemmat trikoot päällekkäin voivat toimia.

Aluskerros: Alimmaksi ihoa vasten kannattaa pukea villainen urheilualusasu, joka siirtää kosteuden pois iholta. 

Välikerros:  Välikerros talvella on usein tekninen, pitkähihainen urheilupaita.

Kuorikerros: Päällimmäisksi puetaan talvijuoksuun sopiva takki.

Sukat: Talvella kannattaa panostaa erityisesti hieman pidemmällä varrella oleviin teknisiin sukkiin. 

Juoksuhanskat- ja pipo/panta: Juoksuhanskoja, pipoja ja pantoja löytyy eri paksuisia. Pää ja kädet tulee ehdottomasti suojata talvilenkeillä. 

Kauluri/Huivi: Suojaa kaula huivilla tai kaulurilla, jonka voi tarvittaessa vetää myös suun eteen lämmittämään hengitysilmaa. 

Heijastimet: Muista näkyä! Monissa juoksuvaatteissa on heijastinpintaa, mutta heijastinliivi ja lisäheijastimet eivät koskaan ole huono idea. 

Talvijuoksukengät: Jossei ole liukasta, pärjäät hyvin normaaleilla juoksukengillä. Jos juokset läpi talven kelillä kuin kelillä, kannattaa panostaa talvijuoksukenkiin. Ne ovat usein normaaleja juoksukenkiä hieman paksummat ja nastalliset, jolloin pito on hyvä myös liukkaalla alustalla. 
 

Muista nesteytys: Pakkasella ei välttämättä huomaa, että tulee jano. Silti kroppa tarvitsee nesteitä. Pidä huolta, että juot pitkin päivää ja harjoituksen jälkeen. 
 

Lämmittele ennen juoksulenkkiä: Lämmittely ennen juoksulenkkiä on erityisen tärkeätä talvella, kun on kylmää. Katso tästä artikkelista viisi hyvää dynaamista lämmittelyliikettä ennen juoksulenkkiä.

Juoksulenkin jälkeen lämmin suihku, kevyt venyttely juotavaa ja ruokaa: Nämä asiat saattavat toimia motivaattoreina, jotta pääset ulos ovesta lenkille, mutta ne ovat myös tärkeitä palautumisen kannalta! 
 

Tsemppiä talvijuoksuun! Jos ulkona juokseminen talvella ei ole sinun juttusi, voit kenties hyödyntää sisäjuoksurataa  tai juoksumattoa. Talvella myös esimerkiksi hiihto, uinti ja spinning ovat juoksijoiden suosimia oheislajeja, jotka ylläpitävät kestävyyskuntoa. Myös lihaskuntoharjoitteluun kannattaa panostaa, sillä siitä on apua juoksuharjoittelun lisääntyessä. 

 

Varmista motivaatio talvijuoksuun ja ilmoittaudu mukaan 19.5.2018 juostavaan Helsinki City Running Day:hin, jossa voit valita juoksumatkasi puolimaratonin, maratonin, 5km:n ja maratonviestin väliltä! Kaikkien tapahtumien hintaportaat vaihtuvat 31.12.2017, joten tee päätös ennen vuodenvaihdetta ja säästä ilmoittautumismaksussa!