Tiedote: Lauantain Helsinki City Marathon historiansa kansainvälisin

Helsinki City Marathon, Street Run ja Minimarathon liikuttavat jälleen lauantaina 13.8. noin 6500 juoksijaa. Helsinki City Marathon on Suomen suurin maratontapahtuma ja se kansainvälistyy vuosi vuodelta. Tänä vuonna ilmoittautuneissa on pari päivää ennen tapahtumaa 65 kansallisuutta ja ulkomaalaisten osuus nousee yli 30 % osallistujista.

Maratonin lähtö tapahtuu klo 15 Olympiastadionin kupeesta Mäntymäentieltä Paavo Nurmen patsaalta. 45 minuuttia myöhemmin lähtöpaikalla nähdään Street Runin juoksijat. Maratonin reitti noudattelee viime vuonna uusittua kaupunkimaista ja merellistä reittiä, jossa kierretään kahdesti reitti Paavo Nurmen patsaalta Munkkiniemen ja Lehtisaaren kautta Lauttasaareen ja Ruoholahteen. Hietalahdesta jatketaan kaupunkiväylä Baanaa pitkin Kansalaistorille ja Töölönlahden rantaa lähtöpisteeseen. Ensimmäisellä kierroksella mukaan tulee kierros Kaivopuistosta Havis Amandan patsaalle. Maali sijaitsee Sonera Stadiumilla.

Kahtena kierroksena tehtävä reitti houkuttelee reitille enemmän kannustajia, sillä juoksijat ohittavat saman pisteen kahdesti. Kansalaistorilla on lisäksi tapahtuman kumppanien tapahtumapisteitä sekä musiikkia. Edellisestä vuodesta reitille on lisätty yksi huoltopiste sekä geeliasema.

Maratonin juoksija on tyypillisesti harrastaja, joka pyrkii juoksemaan maratonmatkan 42194 metriä onnistuneesti maaliin tai mahdollisesti alittaa oman tavoiteaikansa. Helsinki City Marathonilla tavoitteen saavuttamista autetaan tavoiteaikoihin juoksevien jänisjuoksijoiden avulla sekä tänä vuonna ensi kertaa jaettavilla tavoiteaikarannekkeilla. Suomessa ainutlaatuista ovat kolmen tunnin tavoiteaikaan tähtäävät jänikset, joiden peesiin lähtee noin parikymmentä juoksijaa. Keskimääräinen juoksuaika Helsinki City Marathonilla on noin 4:20.

Aikuisten juoksijoiden ohella maratonpäivänä juostaan myös lasten Minimarathon, jolle odotetaan uutta ennätysmäärää pieniä juoksijoita.

Tapahtumien järjestäjinä toimivat Helsingin Kisa-Veikot, Viipurin Urheilijat, Helsingin Poliisivoimailijat sekä Suomen Urheiluliitto ry.

Median tiedustelut:
kilpailunjohtaja Markku Haverinen markku.haverinen@sul.fi puh. 045-1240676